Tárgy: kistermelői rendelet módosítása
Tisztelt Miniszter Úr!
A hazai mezőgazdaság és vidék fejlesztésének egyik kulcsa a jó minőségű alapanyagokból, helyben, a termelés helyszínéhez közel feldolgozott élelmiszerek előállítása és ezen termékek eljuttatása a fogyasztókhoz. Az Európai Unió biztosítja annak lehetőségét, hogy az eltérő nagyságú és adottságú termelőegységek számára többszintű szabályozást alakítsanak ki a tagországok. Ezzel rugalmasan szabályozható a termelés és biztosítható a megfelelő élelmiszerbiztonság.
Örvendetesnek tartjuk, hogy Magyarország is megteremtette a többszintű szabályozás alapjait, melynek egyik legfontosabb eszköze a kistermelői élelmiszer-termelés, -előállítás és -értékesítés feltételeiről szóló 14/2006. (II. 16.) FVM-EüM-ICsSzEM együttes rendelet (a továbbiakban: kistermelői rendelet). Számos civil, érdekképviseleti szervezet napi tapasztalataira építve azonban úgy ítéli meg, hogy a jelenlegi szabályozás több ponton a kistermelők számára nem kellően életszerű korlátokat állít a feldolgozás és értékesítés területén. A Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium, illetve háttérintézményeinek szakembereivel folytatott konzultációink alapján megtudtuk, hogy a szakigazgatás is érzékelte a rendelet, valamint egyéb kapcsolódó jogszabályok módosításának szükségességét.
A Szövetség az Élő Tiszáért Egyesület a fentiek alapján jogszabálymódosítási folyamatot kezdeményezett, melynek célja, hogy a helyi termelés, feldolgozás és értékesítés számára rugalmasabb, korszerűbb jogi keretek alakuljanak ki. A kezdeményezést immár 31 civil szervezet támogatja és folyamatosan együttműködik a javaslatcsomag minél alaposabb szakmai kidolgozásáért.
A kezdeményezők azt remélik a rendelet módosításától, hogy az a hazai vidéki gazdaság dinamizálásának eszköze lehet. Ennek a gazdasági válság és a hazai szűkös költségvetés ismeretében különös jelentősége lehet. A szabályozás racionalizálásával a kormány oly módon képes a gazdasági termelést serkenteni vidéken, hogy erre plusz költségvetési forrásokat nem kell fordítania. A gazdasági tevékenységek bővülhetnek, új munkahelyek jöhetnek létre. A helyi termelés ösztönzése az ésszerű jogi keretek által a LEADER-csoportok munkáját is nagy mértékben támogatná.
Úgy látjuk, hogy a vidéki gazdaság dinamizálása más, a területet szabályozó jogi eszköz módosítását is igényli, ugyanakkor rövid távon a kistermelői rendelet módosítását látjuk a legsürgetőbbnek és legegyszerűbben végrehajthatónak. Ezzel a kormány újabb fontos jelet küldhet a gazdálkodóknak és a vidéken élőknek, hogy gyors és hatékony megoldásokat keres a gazdasági válságra.
A kistermelői rendelet módosításának civilek által készített tervezetét 2009. március 25-én nyilvánosságra hoztuk és társadalmi vitát kezdeményeztünk róla. A javaslatokat élénk médiafigyelem kísérte és elmondhatjuk, hogy az érintettek is komoly várakozásokat fűznek a kezdeményezéshez. Különösen a Kistermelők lapjában megjelent cikk után nőtt meg a megkeresések száma gazdálkodóktól. Számos javaslatot kaptunk, melyek segítségével finomítani tudtuk a szövegtervezetet. Április 30-án a civil szervezetek, az FVM és az MGSzH szakértői részvételével tartottunk műhelymunkát a szöveg pontosítása érdekében. A felfokozott érdeklődésre tekintettel partnereinket, illetve a sajtót rendszeresen tájékoztatjuk a jogszabálymódosítási kezdeményezés főbb állomásairól, eredményeiről.
Tisztelt Miniszter Úr! A kistermelői rendelet módosítására vonatkozó civil javaslatot levelünk mellékleteként megküldjük. Kérjük tisztelt Miniszter Urat, hogy szíveskedjen áttekinteni a tervezetet és időpontot biztosítani személyes egyeztetésre, hogy a tervezetről alkotott véleményét megismerhessük. Őszintén reméljük, hogy egyetért kezdeményezésünkkel és támogatni tudja azt.
Budapest, 2009. május 25.
Tisztelettel:
Dr. Veres Nándor
Szövetség az Élő Tiszáért
elnök
Boda Zsolt
Védegylet
szóvivő
A kistermelői jogszabálymódosítási javaslatot támogató szervezetek:
- Bács-Kiskun Megyei Agrárkamara
- Bihar Közalapítvány
- Bors Alapítvány
- CEEWEB a Biológiai Sokféleségért
- Élelmezésvezetők Országos Szövetsége
- Energia és Környezet Alapítvány
- Falusi és Agroturizmus Országos Szövetsége
- Fogyasztó és Vidékvédő Egyesület
- GAIA Ökológiai Alapítvány
- HANGYA Szövetkezeti Együttműködés
- Hortobágy Közalapítvány
- Inspi-Ráció Egyesület
- Kishantosi Vidékfejlesztési Központ Kht.
- Kiskunsági Nők Egyesülete
- Magosfa Környezeti Nevelési és Ökoturisztikai Alapítvány
- Magyar Biokultúra Szövetség
- Magyar Faluszövetség
- Magyar Kisállatnemesítők Génmegőrző Egyesülete
- Magyar Szürke Szarvasmarhát Tenyésztők Egyesülete
- Magyar Természetvédők Szövetsége
- Messzelátó Egyesület
- Öko-forrás Közhasznú Alapítvány
- ÖKOTÁRS Alapítvány
- Piacfejlesztési Alapítvány
- Pro Vértes Közalapítvány
- Szövetség az Élő Tiszáért Egyesület
- Tiszatáj Közalapítvány
- Tudatos Vásárlók Egyesülete
- Védegylet
- Zöld Folyosó Közalapítvány
- Zöld Pihenő Alapítvány
Jelen levelet másolatban kapják:
Dr. Herczog László úr, szociális és munkaügyi miniszter
Dr. Székely Tamás úr, egészségügyi miniszter